#LEERONSKENNEN

Voor Stichting Gilles de la Tourette bedachten en produceerden wij de videocampagne #leeronskennen die op 7 juni, de Europese Tourettedag werd gelanceerd. De videocampagne bestaat uit een korte campagnefilm en zeven portretvideo’s van zeven kinderen en (jong)volwassenen met de aandoening Gilles de la Tourette.

Stigma op een psychische aandoening als #gillesdelatourette kan betekenen dat klachten niet worden herkend, hulp zoeken wordt uitgesteld of klachten worden verborgen en dit kan een behandeling in de weg staan.

Hoe leren we Tourette beter begrijpen en (her)kennen? Door verschillende kinderen en (jong)volwassenen met Tourette aan het woord te laten die de aandoening als geen ander kunnen uitleggen.

In de zeven video’s leren we zeven jonge mensen met Tourette kennen. Want wanneer je mensen met Tourette leert kennen, zul je de symptomen van Tourette eerder herkennen, wat de diagnose kan versnellen. Tourette wordt nog steeds slecht herkend en het duurt vaak jaren voordat iemand de juiste hulp krijgt. Alle video’s zijn op de website geplaatst van Stichting Gilles de la Tourette.

In de rubriek ‘petje af’ neemt Bijl PR figuurlijk zijn petje af voor het werk van vakgenoten. Dit keer een compliment van Melvin Voskuijl, adviseur bij Bijl PR, aan Stichting Gilles de la Tourette voor onze campagne. Melvin: “Een simpele campagne over een bijzonder onderwerp, bedacht en geproduceerd door FLAME MEDIA, die de kern weet te raken. Een belangrijk doel van de campagne is om mensen te helpen Tourette eerder te herkennen. Wanneer je kijkt naar publicaties en uitingen vind ik dat die boodschap sterk naar voren komt. En een mooie bijkomstigheid is dat storende vooroordelen rondom Tourette worden weggenomen. Ikzelf heb Tourette beter leren kennen en meer begrip gekregen.”